Til hovedinnhold
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik logo
NO /EN

Fra beitende sau til vakkert tekstil

Redal

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er unik ved at alle prosesser foregår under samme tak i fabrikken på Lillehammer. Med full kontroll på alle ledd i produksjonen, har vi unike muligheter til å utvikle og produsere møbel- og bunadsstoffer med riktig design og tekniske egenskaper.

På fabrikken er det ansatt egne fagpersoner som har ansvaret for design og produktutvikling. I tillegg samarbeider vi ofte med eksterne designere. Før et nytt tekstil ser dagens lys må det gjennom mange prosesser. Det som starter med en idé på skissebordet skal gjennom utvikling, tilpassing og testing. Til slutt kommer det gjennom nåløyet og blir til et vakkert tekstil. 

Lyngdal

Tekstildesign innenfor vevfaget er et fag som omfatter både design, teknisk bindingskonstruksjon, materialforståelse og ekte håndverk.

Hva er tekstildesign?

Tekstildesign innenfor vevfaget er et fag som omfatter både design, teknisk bindingskonstruksjon, materialforståelse og ekte håndverk. Det er vanskelig å jobbe med vevde tekstiler uten å ha innsikt i hvordan trådene bindes sammen og fungerer i en vevd flate. Flere elementer spiller inn og bidrar til at et tekstil blir unikt, estetisk og brukervennlig: garnstrukturer- og kombinasjoner, farger, hvordan trådene møtes i en konstruksjon og etterbehandling. Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har mottatt DOGA merket (tidl. Merket for God Design) hele 20 ganger for 23 produkter.

Design og produktutvikling

Hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har vi et eget team for design og produktutvikling. Det består av eksperter fra alle ledd i produksjonen. Designteamet ledes av Senior Designer & Produktutvikler Ragnhild Nordhagensom er en ekte tekstilentusiast fra Bergen. Ragnhild har vært hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik siden 2013. Hun hadde sitt første møte med veving på folkehøgskole som 19-åring og hospiterte ett år på skredderlinjen ved Yrkesskolen i Bergen. Deretter utdannet hun seg innen design og veving, og har en master i tekstildesign fra Högskolan i Borås.

Redal

Hver tekstil i GUs kolleksjon skal være unik og skille seg ut, og helheten skal vise en bredde i farge og teksturer.

Ragnhild har alltid vært ekstremt opptatt av detaljer i historisk mote og tekstil. Hun er genuint opptatt av at et tekstil skal være «rikt» - i den betydning at det har naturmaterialer, struktur, detaljer og farger som gjør at man kan fryde seg over materialitet og utseende.  
I 2017 mottok Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og Ragnhild DOGA merket for møbelstoffene Sirdal, Suldal og Setesdal som ble utviklet i samarbeid med Pernille Jensen Stoltze / Flokk. 

Vi samarbeider i tillegg tett med Christiane Muller hos Studio Müller van Tol i Nederland. Christiane har over 30-års erfaring som designer av overflater, og arbeider med flere store aktører i bransjen som designer og art director. Vår historie med Christiane løper tilbake til 2012, da hun designet Arkiv-kolleksjonen med inspirasjon fra våre arkiver.

Våren 2017 innledet vi på nytt et samarbeid med Christiane der vi arbeidet inngående med å utvikle et farge- og teksturrammeverk for hvordan GU kan jobbe med farger og utvidelse av sin kolleksjon på best mulig måte. Vi jobber ut ifra at hver tekstil har sin egen signatur, med en egen fargeserie og identitet. Hver tekstil i GUs kolleksjon skal være unik og skille seg ut, og helheten skal vise en bredde i farge og teksturer.

Dreamteam som skaper ullmagi

Teamet møtes jevnlig for å diskutere best mulig utvikling av tekstilene våre. Vevteknikeren bringer inn ekspertise fra veveriet og justeringer som er essensielle for at tekstilet skal kunne lages, fargerilederen bidrar med innsikt om farger og etterbehandling, og tekstilingeniøren med kompetanse på egenskaper og testing. Vi er mange ulleksperter hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, og elsker å nerde oss frem til de beste resultatene.

 

Koksdal

Slik foregår designprosessen

Inspirasjon og planlegging

Når vi starter en designprosess har vi ofte en brief, en tegning/skisse, et bilde eller en bit av et tekstil som viser hva vi ønsker å oppnå. Deretter må vi se på hvordan vi kan løse det stofflige og tekniske. Vi bygger tekstilen fra grunnen av og arbeider med å sørge for at resultatet blir slik vi har tenkt fra start, eller gjerne også bedre enn vi kunne forestille oss. Dette er en utrolig spennende og omfattende prosess med mye testing.

Mønster og farger

Mønsteret og bindingene til veven konstrueres og tegnes på et rutepapir. Rutepapiret er en skjematisk fremstilling av hvordan trådene krysser over og under hverandre i veven. Bindemønster og design skapes også digitalt, og i verktøyet Nedgraphics, kan vi fremstille store, komplekse design, legge til bindinger og annen informasjon som innslagstetthet, rekkefølgen på ulike innslagsfarger og lage vevfiler som leses av direkte i vevstolene. Vi utvikler ofte nye farger og garnet eller stoffet farges i fargeriet. Ofte må vi gjøre dette flere ganger for å oppnå nøyaktig den nyansen vi ønsker oss.

Garn og veving

Kombinasjonen av garn og vevbindinger skaper egne strukturer og teksturer. Man kan ha enkle toskaft-bindinger eller komplekse jacquardmønstre. Det er alltid et lite «aha!»- element når tekstilen kommer ut av veven – siden det er vanskelig å 100% forestille seg en ferdig tekstil. Mange tekstildesignere jobber med håndveving og lager prøver for hånd, før designet kan tas videre og prøves ut på de industrielle vevstolene.

Hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er vi ute etter et litt «crafted» uttrykk i tekstilene våre. Dette er detaljer som vitner om av at dette er naturmaterialer og prosesser der håndverket spiller inn. Man får ikke unisone tekstiler der hver meter er identisk, men små uregelmessigheter som gir karakter og verdi til stoffet fordi hver ullfiber er unik.

Testing og sertifisering

GU er en av veldig få tekstilprodusenter i Europa med alle prosesser under ett tak. Det gir en meget god og veldokumentert kontroll og en langt mer oversiktlig verdikjede. Alle tekstilene våres testes på eksterne labratorium for å oppnå de riktige sertifiseringene. Dette er gjerne branntester, tester på slitestyrke, pilling/nupping, gniekthet, lysekthet og miljøvennlighet. 

Lyngdal

Samarbeid med andre designere

Gjennom tidene har vi arbeidet med flere designere som:

  • Pia Bjørnstad
  • Anemone Wille Våge
  • Per Bjørnsen
  • Merete Haabeth Serrano
  • Nanna Ditzel
  • Anderssen&Voll
  • Heidi Helland-Hansen
  • Kari Skogstad
  • Lotta Köhler
  • Sari Syväluoma
  • Pernille Jensen Stoltze 
  • m.fl. 


Vi arbeider også tett med mange av de store kundene våre på design. Vi jobber alltid ut i fra hva som ligger i vårt DNA og vi holder oss tro til vår bakgrunn. Det vil si at vi alltid bruker ull og at vi alltid produserer høy kvalitet. Alt vi skaper av nye stoffer skal være innenfor denne rammen. Vi må tenke på hva som er relevant i tiden vi er inne i, hva som er relevant for kundene våre og hva som er relevant for vår kolleksjon. Vår oppgave er å skape moderne og spennende tekstiler innenfor disse rammene

Når man designer tekstiler for industriell produksjon er det viktig å ha et system for hva de ulike garnene, bindingene og maskinene kan gjøre, og prøve å utfordre dette. Dette innebærer mye analyse: av hva vi har gjort før og om vi kan vi gjøre noe på en ny måte, hvilke maskiner vi har som egner seg, og etterbehandlinger som understreker utseendet og grepet vi er ute etter. 

En tur i arkivet

Vi kan også bruke av vårt enorme arkiv med gamle stoffer, dra erfaringer, gjenskape. Det er viktig å alltid analysere erfaringer: hva fungerer, hva fungerer ikke og hvorfor?

Produktutvikling omfatter også analyse av gamle bunadsstoffer, hvordan vi gjenskaper tekstiler med svært spesifikke krav til utseende, grep og fall. Her sitter det mange eksperter på systuene som gir uvurderlige innspill til å oppnå den beste kvaliteten.

Her viser vi hvordan vi konstruerer og viser en binding i veven. Som dere ser, så tegnes bindingene på et rutepapir. Rutepapiret blir en skjematisk fremstilling av hvordan trådene krysser over og under hverandre i veven. Når en rute er tegnet, så betyr dette at en renningstråd (trådsystemet på langs i veven) krysser over ett innslag (trådsystemet på tvers i veven). Her er den enkleste bindingen som kalles «To-skaft»

Nupping

I syntetiske stoffer dannes det ofte ”nupper”, også kalt pilling, grunnet statisk elektrisitet.

Tekniske egenskaper

Slitestyrke (Martindale)

Slitestyrken til et møbelstoff måles ved hjelp av en Martindaletester. Dette er måling av antall rotasjoner av stoffet mot en standard duk. Antall rotasjoner når det oppstår to trådbrudd oppgis som en verdi for å beskrive stoffets slitasjeegenskaper. Alle våre tekstiler i kolleksjonen har en slitestyrke på over 50.000 rotasjoner. I tillegg har noen tekstiler enda mer. Dette er gjerne de som blir benyttet i offentlige miljø og som krever veldig høy slitestyrke, som f.eks kino og tog.

Nupping / pilling

I syntetiske stoffer dannes det ofte ”nupper”, også kalt pilling, grunnet statisk elektrisitet. Ull har et naturlig fuktighetsnivå på 15%. Dette gjør at det ved normale forhold ikke vil lade seg statisk og som regel derfor heller ikke vil nuppe. Nupping / pilling testes ved at stoffet roteres mot en standard duk på Martindale-testeren. Pilling oppgis på en skala fra 1-5 hvor 5 er best. 

Lysekthet

Ved at tekstilet utsettes for en utsettes for en lyskilde i bestemt temperatur, sjekkes det hvordan det bevarer sin farge når det utsettes for lys, spesielt sollys. Dårlig lysekthet viser seg ofte som en bleking (falming) av fargede tekstiler. Deretter evalueres grad av falming som oppgis på en skala fra 1-8 hvor 8 er best. Alle våre tekstiler haren lysekthet mellom 5 og 7, noe som ansees for å være et høyt nivå.

Fargeekthet

Fargeekthet er et mål for hvor mye fargen på et tekstilstoff forandrer seg når det blir utsatt for lys, vann, vask, svette, gnidning eller andre påkjenninger. Graden av fargeforandring bedømmes ved hjelp av standardiserte prøvningsmetoder.

Gniekthet

Gniekthet uttrykker hvor mye farge som blir overført eller smitter over på et hvitt tekstil som tekstilprøven blir gnidd mot. Vi kan teste både tørr- og våt gniekthet. Resultatene blir oppgitt på en skala fra 1-5 hvor 5 er best.

Flammesikring

Tekstil av ull er naturlig flammehemmende. Ull har vanskelig for å antenne og brenner som regel ikke, men forkuller. Brann i kraftige, tykke ullstoffer slokker som oftest av seg selv. Brennbarheten til et stoff testes ved hjelp av en sigarett- og fyrstikktest og det som kalles for en krybbetest.