Til hovedinnhold
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik logo
NO / EN

Nyt reisen med NSB

NSB

Det spesialdesignede stoffet «Nyt reisen» er trukket på NSBs nye togsett Flirt som ble lansert i 2011. Designkonseptet var utviklet av Dinamo Design, og stoffet ble designet og utviklet av Scenario Interiørarkitekter og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

Interiører i tog møter spesielle utfordringer i forhold til belastning, og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik utviklet derfor også et komplett renholds- og vedlikeholdskonsept knyttet til stoffet. Stoffet er vevet i gråtoner, med små og store bokstaver som glir over i hverandre. Bare tre ord er tydelige: «Velkommen» og «Nyt reisen». Tekstilet er å finne på de fleste tog i Norge - med over 15.000 seter trukket i stoffet.

NSB

Det spesialdesignede stoffet «Nyt reisen» trukket på NSBs nye togsett er vevd på Lillehammer.

NSB viste mandag fram det første av i alt 50 nye tog som NSB skal få levert fra den sveitsiske produsenten Stadler. Ifølge NSB er dette den største enkeltinvesteringen de har gjort noen gang, med en total prislapp på rundt fire milliarder kroner.

De nye togsettene skal ifølge NSB være spesielt godt tilpasset norsk vinterføre, blant annet med internt plasserte motorer, snøplog, snøsmeltingssystemer og andre godt utprøvde teknologier. Dermed håper en at vinterkaoset som tidvis har preget jernbanen i Norge skal bli mindre påtrengende når alle settes inn i rute fra og med 2012.

Regjeringen har i nye Nasjonal Transportplan betydelig fokus på at toget skal være tilgjengelig for alle og universell utforming har vært særdeles viktig. Universell utforming var et av evalueringskriteriene da toget ble valgt. Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge. Tydelig merking, gode systemer for informasjon og romslig handikaptoalett i tilknytning til rullestolplasser er noen av de universelt utformede tilbudene, skriver NSB i sin presentasjon av de nye togene.

Ifølge NSB venter nå en intensiv periode med testing, godkjenning for bruk i Norge og opplæring av NSB personell, før toget blir tatt i bruk i 2012. Først blir toget satt inn på strekningen Skien – Lillehammer.

NSB

Her er mer fakta om de nye togene:

  • 50 nye togsett (24 region, 26 lokaltog)
  • Togene har 5 vogner, og er 105,5 meter lange
  • Regiontogene har 263 seter
  • Lokaltogene har 295 seter
  • Topphastighet: 200 km/t
  • Produsert at sveitsiske Standler Bussang

Ved av- og påstigning:

Alle innganger har lavgulv og er tilpasset standard plattformhøyde på 760mm over skinnetopp

Alle innganger har døråpning på 1300mm

Alle innganger har et bevegelig, kontrastmerket trinn i to høyder. Trinnet på nivå 760mm skal dekke gap mellom tog og plattform

69 prosent av toget har lavgulv

10 prosent av setene i toget merkes som prioriterte seter

Rullestoler: Rullestolheiser ved en inngang

Les mer: Her er de nye NSB togene