Til hovedinnhold
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik logo
NO / EN

Fra norsk sau til musikal på Broadway

Frost

Våren 2018 ble Disneys kritikerroste animasjonsfilm Frost satt opp som musikal på Broadway i New York. Da kostymedesigneren David Kaley fikk jobben med å lage kostymene til Disney-musikalen, var det naturlig også for ham å se til Norge.

Millioner verden over har latt seg begeistre av historien om prinsesse Anna, som legger ut på en strabasiøs reise for å finne igjen søsteren - snødronningen Elsa, som med sine magiske krefter har kommet i skade for å lage evig vinter. Inspirasjon til alt fra arkitektur, kostymer og det meste av det visuelle er hentet fra Norge.

"Det er så mange ting vi ser på når vi velger stoffer til et teaterstykke. Vi ser etter farger, vekt, tekstur og fall. Vi trenger stoff som kan bevege seg etter koreografien." 

David Kaley, kostymedesigner Disney Theatrical Group

Frost

På sett og vis var det kanskje heller ikke så merkelig at mediegiganten i USA kontaktet nettopp Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Helt siden 1887 har fabrikken laget ullstoffer, ment for å vare i generasjoner. Når man har laget gull av ull i over 130 år, vet man jo hva man driver med. 

I løpet av et år, bruker fabrikken ull fra cirka 120.000 sauer. Her er hele prosessen under samme tak fra ullmottak til ferdig produkt. Her designes det, kardes, spinnes, farges og veves, det er kvalitet i alle ledd. Her er hver meter gransket mange ganger i løpet av produksjonen før det sendes ut av huset. Den lange levetiden, og det at ull er er en naturlig, fornybar og biologisk nedbrytbar fiber, gjør tekstilene også til et svært bærekraftig valg. 

Frost

Ekte Disneymagi med ulltekstiler fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

Ekte Disney Magi

Det snakkes jo om Disneymagi og det var et magisk øyeblikk da Gudbrandsalens Uldvarefabrik mottok henvendelsen fra kostymedesigneren David Kaley. “Frozen”, den kritikerroste animasjonsfilmen fra 2013, skulles settes opp som musikal på Broadway - verdens ledende teaterdistrikt i New York.

Da Kaley gikk i gang med å lage skissene visste han, at han ville ha kostymer som så mest mulig autentiske ut. Han var på jakt etter materialer med de rette fargene, den rette vekten og teksturen, han så på hvordan stoffene la seg, og på hvordan de ville være å bevege seg i for skuespillerne. Han var på jakt etter tekstiler helt utenom det vanlige, av typen som aldri før hadde blitt sett på Broadway.

"Vi ville gjøre det så autentisk som mulig og finne noe som aldri har blitt sett på Broadway før. Det var slik vi kom over Gudbrandsdalens Uldvarefabrik."

David Kaley

Googlet seg frem til Lillehammer

Han Googlet seg frem til fabrikken på Lillehammer, og da han fikk stoffprøvene fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik forstod han, at han hadde funnet gull. At kostymene ble laget av holdbare materialer, var et viktig kriterium for David Kaley. Det ønsket fikk han også i høyeste grad oppfylt.

Flere hundre meter med de vakreste stoffer, en kombinasjon av både bunadstoff og møbelstoff, ble sendt fra Lillehammer til New York. Hemmelighetskremmeriet rundt kostymene var stort. Men i noen av bestillingsmailene kunne fabrikken likevel fange opp små hint som “Coat to Anna”, "Til landsbybeboer" eller "Til reinsdyr".

I dag er Gudbrandsdalens Uldvarefabrik Europas ledende leverandør av kvalitets-tekstiler til møbler og ikke minst til bunader. Så mye som hver annen bunad i Norge har stoff fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 

Prosjektet har skapt en ekstra stolthet hos Gudbrandsalens Uldvarefabrik. Det er et ekte eventyr at denne fabrikken på Lillehammer fant veien helt til millionbyen New York. Fortsatt kommer det jevnlig bestillinger fra Disney Theatrical Group.

Frost