Til hovedinnhold
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik logo
NO /EN

Sirdal

Trioen Sirdal, Setesdal og Suldal ble skapt med et ønske om å gjeninnføre norsk ull i møbelstoff. Med inspirasjon fra norsk natur, strikking og den tradisjonelle skigarden kombinerer serien autentisitet med moderne design og komfort. Tekstilene er unikt kortreiste i alle ledd av produksjonsprosessen – 100 % ren, norsk ull produsert i Norge.

 

Design: GU Design Team / Ragnhild Nordhagen & Flokk AS Design Team / Pernille Jensen Stoltze

  • Artikkelnr. 5096
    Komposisjon 100% norsk ull
    Vekt 800 g/m
    Bredde 130 cm
  • Martindale (slitestyrke) 56 000
    Lysekthet (1-8) 5-7
    Gniekthet tørr (1-5) 4
    Gniekthet våt (1-5) 3-4
    Rattmerke Ja
    EU Ecolabel Ja
    Flammesikring FTP Code: Part 8 (IMO)
    EN ISO 1021: Part 1+2
    Last ned spesifikasjoner og sertifiseringer
  • Ulltekstiler har gode, naturlige vannavvisende egenskaper som medfører at det er enkelt å rengjøre. Vi anbefaler å ha fokus på jevnlig vedlikehold og rengjøring av våre stoffer. Under kan du laste ned vår vedlikeholdsguide som også inneholder anbefalte rengjøringsmetoder.

    Tåler normal rensing
    Kan støvsuges
    Kan ikke vaskes
    Strykes på moderat temperatur
    Kan ikke klorblekes
    Må ikke tørketromles
    Last ned vedlikeholdsguide

Fargepalett

Sirdal

Inspirasjon

Utviklingen av Sirdal, Setesdal og Suldal involverer hele verdikjeden fra sau til stol og har vært med på å løfte frem viktigheten av samarbeid mellom produsentene og ullnæringen i Norge. I 2017 ble dette mangeårige arbeidet belønnet med DOGA-merket for Design og Arkitektur. De prisvinnende tekstilene i 100% ren norsk ull er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom stolprodusenten Flokk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, og ble først lansert på Stockholm Furniture Fair i 2015.

I september 2017 ble serien tatt inn i GUs standardkolleksjon med farger utviklet av Ragnhild Nordhagen/GU Design Team. Formålet med prosjektet var å etablere en helnorsk verdikjede for møbelstoff basert på norskprodusert ull, og å bygge identitet og merkevare ut fra historien om et kortreist, ekte og naturlig produkt med en hel spesiell miljøprofil.

"Vi lar oss begeistre av viljen og evnen til å gå motstrøms og utvikle et helnorsk ullstoff til møbler i en verden av syntetiske konkurrenter", heter det i juryuttalelsen.

Prosjektet har vært en forening av felles lidenskap og verdier med stor kjærlighet til veving og ull. Hovedinspirasjonen er hentet fra selve ulla med et ønske om å utnytte den unike, norske ullas egenskaper til fulle – den vakre glansen, den gode styrken og ikke minst spensten.   Nettopp samarbeid på tvers av verdikjeden har vært en sentral forutsetning for at det har vært mulig å reintrodusere norsk ull i møbeltekstiler.


- Det har ikke vært en selvfølge å ta i bruk norsk ull i vår produksjon, forteller Ragnhild Nordhagen hos GU, som har stått for designet og utviklingen av selve tekstilet.
Norsk ull er en del av GUs historie helt fra begynnelsen og opp til 1960 tallet – og historien om bøndene som leverte ulla til fabrikken og konkurrerte om hvem som hadde den beste og fineste råvaren. I arbeidet med å utvikle Sirdal, Setesdal og Suldal dro vi nytte av den solide kompetansen vi har i foredling av ullas egenskaper. De senere år har det vært et økende fokus på norsk ull i våre bunadstekstiler, og erfaringene vi høstet i dette arbeidet kom til god nytte når den norske ulla igjen skulle tas i bruk i møbeltekstilene våre. Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har strenge krav til fiberen og garnet vi bruker i produksjonen. En av grunnene til at vi sluttet å bruke norsk ull var urenheter i ulla. Mye urenheter skyldes beiteforholdene i Norge.

 

Glade sauer på utmarksbeite gir vakker ull med høy kvalitet og gode bruksegenskaper, og er viktig for bevaring av det norske kulturlandskapet. Skog og kratt gir derimot mye vegetabiler og urenheter i ulla. Dette er vanskelig å vaske ut, og gir problemer i vevingen. Reproduserbarhet er viktig for å få en lik og god kvalitet på stoffene. Dette krever at sorteringen og klassifiseringen av ulla er nøye og grundig gjennomført.

God ull var premisset for å begynne å designe møbelstoffer, og gjennom god kommunikasjon med ullbransjen fikk vi tilgang til ull vi kunne bruke, sier designeren. For å oppnå kvalitet i møbeltekstilet, er renhet i ulla i fokus. Vi oppdaget at norsk ull ikke lukter vondt, så lenge den blir vasket godt. Den er heller ikke skitten hvis den sorteres og klassifiseres på best mulig vis. 

Riktig kvalitet på ulla avhenger av bønder som gjennom avl og dyrehold satser på ull i tillegg til kjøttproduksjon. I neste ledd må sortering og klassifisering av ulla være nøye og grundig utført av dyktige fagfolk på de norske ullstasjonene. Ulla vaskes og spinnes hos Sandnes Garn før den sendes videre til Gudbrandsdalens Uldvarefabrik på Lillehammer. Her blir den tvunne, vevd, farget og foredlet til førsteklasses møbeltekstiler med høyre krav til design og slitestyrke. Det er store miljøfordeler med norsk ull. Den er kortreist og det kjølige norske klimaet eliminerer behovet for bruk av pesticider som oftere benyttes på ull fra varmere strøk.