Utviklingen av Sirdal, Setesdal og Suldal involverer hele verdikjeden fra sau til stol og har vært med på å løfte frem viktigheten av samarbeid mellom produsentene og ullnæringen i Norge. I 2017 ble dette mangeårige arbeidet belønnet med DOGA-merket for Design og Arkitektur. De prisvinnende tekstilene i 100% ren norsk ull er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom stolprodusenten Flokk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, og ble først lansert på Stockholm Furniture Fair i 2015.
I september 2017 ble serien tatt inn i GUs standardkolleksjon med farger utviklet av Ragnhild Nordhagen/GU Design Team. Formålet med prosjektet var å etablere en helnorsk verdikjede for møbelstoff basert på norskprodusert ull, og å bygge identitet og merkevare ut fra historien om et kortreist, ekte og naturlig produkt med en hel spesiell miljøprofil.
"Vi lar oss begeistre av viljen og evnen til å gå motstrøms og utvikle et helnorsk ullstoff til møbler i en verden av syntetiske konkurrenter", heter det i juryuttalelsen.
Prosjektet har vært en forening av felles lidenskap og verdier med stor kjærlighet til veving og ull. Hovedinspirasjonen er hentet fra selve ulla med et ønske om å utnytte den unike, norske ullas egenskaper til fulle – den vakre glansen, den gode styrken og ikke minst spensten. Nettopp samarbeid på tvers av verdikjeden har vært en sentral forutsetning for at det har vært mulig å reintrodusere norsk ull i møbeltekstiler.
- Det har ikke vært en selvfølge å ta i bruk norsk ull i vår produksjon, forteller Ragnhild Nordhagen hos GU, som har stått for designet og utviklingen av selve tekstilet.
Glade sauer på utmarksbeite gir vakker ull med høy kvalitet og gode bruksegenskaper, og er viktig for bevaring av det norske kulturlandskapet. Skog og kratt gir derimot mye vegetabiler og urenheter i ulla. Dette er vanskelig å vaske ut, og gir problemer i vevingen. Reproduserbarhet er viktig for å få en lik og god kvalitet på stoffene. Dette krever at sorteringen og klassifiseringen av ulla er nøye og grundig gjennomført.
God ull var premisset for å begynne å designe møbelstoffer, og gjennom god kommunikasjon med ullbransjen fikk vi tilgang til ull vi kunne bruke, sier designeren. For å oppnå kvalitet i møbeltekstilet, er renhet i ulla i fokus. Vi oppdaget at norsk ull ikke lukter vondt, så lenge den blir vasket godt. Den er heller ikke skitten hvis den sorteres og klassifiseres på best mulig vis.
Riktig kvalitet på ulla avhenger av bønder som gjennom avl og dyrehold satser på ull i tillegg til kjøttproduksjon. I neste ledd må sortering og klassifisering av ulla være nøye og grundig utført av dyktige fagfolk på de norske ullstasjonene. Ulla vaskes og spinnes hos Sandnes Garn før den sendes videre til Gudbrandsdalens Uldvarefabrik på Lillehammer. Her blir den tvunne, vevd, farget og foredlet til førsteklasses møbeltekstiler med høyre krav til design og slitestyrke. Det er store miljøfordeler med norsk ull. Den er kortreist og det kjølige norske klimaet eliminerer behovet for bruk av pesticider som oftere benyttes på ull fra varmere strøk.