Til hovedinnhold
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik logo
NO /EN

Om produksjonen

Produksjon ullfiber

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har en unik produksjonslinje med alle prosesser under samme tak. Fabrikken har produsert ulltekstiler på Lillehammer i Norge siden 1887. Med design, utvikling og produksjon tett på hverandre har vi unike fordeler og kan skape produkter av høy kvalitet.

Det som først var et enkelt ullspinneri i 1887, er i dag den eneste vertikalt integrerte produsenten av designtekstiler i Skandinavia. Dette betyr at alle prosesser gjøres i fabrikken i Lillehammer, fra råmateriale til ferdigstilt produkt. Dette betyr at vi har kontroll på hele verdikjeden, og med design, utvikling og produksjon tett på hverandre har vi høy fleksibilitet og kan skape produkter av høy kvalitet. Med design og innovasjon som lidenskap, har vi spesialisert oss på tekstilproduksjon i over hundre år. I over fire generasjoner har fabrikken bidratt til god, norsk verdiskapning. 

Produksjon

Prosessen fra råvare til ferdig produkt er på mange måter den samme som for hundre år siden. Men maskiner, teknologien og stoffenes egenskaper, ikke minst, blir stadig forbedret. I dag er vår produksjon topp moderne, med det ypperste av tilgjengelig teknologi.

Våre tekstiler er utviklet med fokus på utsøkt design som møter høye krav til slitestyrke, brannhemmende egenskaper og komfort. Med full kontroll på alle ledd i produksjonen, har vi unike muligheter til å utvikle og produsere møbel- og bunadsstoffer med riktig kvalitet, design, struktur og tekniske egenskaper. 

Organiske materialer

Sau

Vi har lang erfaring med ull og utnyttelse av dens tekniske egenskaper. Ulltekstiler er laget av natur­fibre som ikke er miljøskadelige og er i tillegg produkter med lang levetid - et bærekraftig og langsiktig valg. I dag utgjør Norsk ull mer enn 50% av totalmengden ull i vår produksjon. I dag har vi ikke nok norsk ull av den fineste kvaliteten som vi benytter i produksjonen vår tilgjengelig i landet til å dekke vårt behov. Vi må derfor også basere vår produksjon på robust ull fra New Zealand. 

I tillegg til ull inneholder våre selvspunnede garn 30% viskose. Vi benytter en viskose som er ekstra hvit og holder høy glans. Ved å blande inn dette oppnår vi rene, brilliante farger i garnet. Vi blander ikke inn mer enn 30% som medfører at vi beholder de naturlige egenskapene til ulla. Viskose er laget av cellulose fra trær (Det kan være bøk, furu, gran, bjørk, med mer). Det er et bærekraftig naturprodukt og er biologisk nedbrytbart. Viskosen vi bruker er miljøgodkjent og inngår i våre miljømerkede møbelstoffer. Den er ikke laget av regnskog og er fremstilt på en miljøvennlig måte.

Design & Produktutvikling

Ragnhild Nordhagen

Hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har vi et eget team for design og produktutvikling. Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har mottatt DOGA merket (tidl. Merket for God Design) hele 20 ganger for 23 produkter. Det består av eksperter fra alle ledd i produksjonen.

Designteamet ledes av Senior Designer & Produktutvikler Ragnhild Nordhagen, som er en ekte tekstilentusiast fra Bergen. Vi samarbeider i tillegg tett med vår Art Director Christiane Müller hos Studio Müller van Tol i Nederland. Vi jobber ut ifra at hver tekstil har sin egen signatur, med en egen fargeserie og identitet. Hver tekstil i GUs kolleksjon skal være unik og skille seg ut, og helheten skal vise en bredde i farge og teksturer.

Tekstildesign innenfor vevfaget er et fag som omfatter både design, teknisk bindingskonstruksjon, materialforståelse og ekte håndverk. Det er vanskelig å jobbe med vevde tekstiler uten å ha innsikt i hvordan trådene bindes sammen og fungerer i en vevd flate. Flere elementer spiller inn og bidrar til at et tekstil blir unikt, estetisk og brukervennlig: garnstrukturer- og kombinasjoner, farger, hvordan trådene møtes i en konstruksjon og etterbehandling.

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har lang erfaring med produktutvikling. Med parametre som kan omfatte forskjellige motiv, farger, volum og elastisitet - med stoff som er flammehemmende og slitesterkt, blir mulighetene mange. Når vi i tillegg har hele prosessen under samme tak, underbygger dette vår evne til å alltid garantere leveringstider, og stor fleksibilitet overfor våre kunder.

Når vi starter en designprosess har vi ofte en brief, en tegning/skisse, et bilde eller en bit av et tekstil som viser hva vi ønsker å oppnå. Deretter må vi se på hvordan vi kan løse det stofflige og tekniske. Vi bygger tekstilen fra grunnen av og arbeider med å sørge for at resultatet blir slik vi har tenkt fra start, eller gjerne også bedre enn vi kunne forestille oss. Dette er en utrolig spennende og omfattende prosess med mye testing.

Mønsteret og bindingene til veven konstrueres og tegnes på et rutepapir. Rutepapiret er en skjematisk fremstilling av hvordan trådene krysser over og under hverandre i veven. Bindemønster og design skapes også digitalt, og i verktøyet Nedgraphics, kan vi fremstille store, komplekse design, legge til bindinger og annen informasjon som innslagstetthet, rekkefølgen på ulike innslagsfarger og lage vevfiler som leses av direkte i vevstolene.

Vi utvikler ofte nye farger og garnet eller stoffet farges i fargeriet. Ofte må vi gjøre dette flere ganger for å oppnå nøyaktig den nyansen vi ønsker oss. Kombinasjonen av garn og vevbindinger skaper egne strukturer og teksturer. Man kan ha enkle toskaft-bindinger eller komplekse jacquardmønstre. Det er alltid et lite «aha!»- element når tekstilen kommer ut av veven – siden det er vanskelig å 100% forestille seg en ferdig tekstil. Mange tekstildesignere jobber med håndveving og lager prøver for hånd, før designet kan tas videre og prøves ut på de industrielle vevstolene.

Hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er vi ute etter et håndlaget uttrykk i tekstilene våre. Dette er detaljer som vitner om av at dette er naturmaterialer og prosesser der håndverket spiller inn. Man får ikke unisone tekstiler der hver meter er identisk, men små uregelmessigheter som gir karakter og verdi til stoffet fordi hver ullfiber er unik.

Vi jobber alltid ut i fra hva som ligger i vårt DNA og vi holder oss tro til vår bakgrunn. Det vil si at vi alltid bruker ull og at vi alltid produserer høy kvalitet. Alt vi skaper av nye stoffer skal være innenfor denne rammen. Vi må tenke på hva som er relevant i tiden vi er inne i, hva som er relevant for kundene våre og hva som er relevant for vår kolleksjon. Vår oppgave er å skape moderne og spennende tekstiler innenfor disse rammene. Til slutt - alle våre tekstiler er lette å kjenne igjen ved at navnene ender på -dal.

Garnproduksjon

Lyngdal

Hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik produserer vi eget garn. Karding og spinning er eldgamle håndverksteknikker for å omdanne ull til tråd. Ullen må kardes før den kan spinnes, slik at floker og urenheter kjemmes ut. Det gjøres i dag på våre kardeverk. Karding går ut på å løse opp floker og blande ullfibrene til en homogen blanding. Den skjer ved at ullfibrene blir bearbeidet av store og små valser med skarpe beslag. Fiberblandingen kardes til forgarn som er jevne strimler med ullfiber som i neste omgang blir spunnet til garn på spinnemaskinen. Dette spinnes så sammen til en sammenhengende, lang og jevn tråd. Etter spinningen blir garnet tvunnet. Da tvinnes to eller flere garn sammen for å få tykkere, sterkere, jevnere og mer effektfulle garn. Kombinasjonen av garn og vevbindinger skaper egne strukturer og teksturer.

På fabrikken produserer vi kun kardegarn. Kardegarn er garn som kun er kardet og ikke kjemmet. Fibrene ligger ikke parallelle, og det er oftest også både korte og lange fiber i garnet. Kardegarn er lett, varmt og luftig og mye brukt i dag. Garnet spinnes på ringspinnere, og før veving eller farging må garnet spinnes over på en ny spole som passer inn i maskinverkene. Garnet blir også analysert og sjekket for evt svakheter eller ujevnheter slik at vi ikke risikerer tråbrudd eller irregulariteter i produksjonen. Alt garnet oppbevares i trekasser. Dette er både bærekraftig og gjør at vi unngår fuktfri lagring av garnet.

 

Farging

Fargeriet

Vi farger fiber, garn og vevde stykker (stykkfarging) i vårt fargeri. Ullpartiene blandes og tilsettes spinnoljer som en foberedelse til garnproduksjon.Vi har også et eget fargelabratorium på fabrikken med unik ekspertise som arbeider med å analysere og utvikle unike fargekombinasjoner sammen med designteamet.

Fargeriet ledes av fargemester Vidar Lilleespe. Han har arbeidet i fargeriet siden 1993, og det han ikke vet om farger og fargeprosesser er ikke verdt å vite. Vidar går over i rollen som kvalitetssjef i 1.september 2023, og Vidar Nilsen som har arbeidet i fargeriet i mange år tar over som hans etterfølger.

Renning & veving

Vev bunad

På fabrikken har vi 22 vevemaskiner (16 skaftvevemaskiner og 6 jacquardvevemaskiner) og 2 rennemaskiner. Veving er framstilling av vevde tekstiler ved sammenbinding av to sett trådsystemer som krysser hverandre vinkelrett. Trådsystemet på tvers heter innslag, og trådsystemett på langs kalles for renning. Innslaget er klart til veving, men renningen må forberedes på renningsbommer som skal inn i vevemaskinen. Selve vevingen består av at renningstrådene blir løftet og senket – vi lager et skill. I dette skillet fører vi så innslagstrådene. Vevteknikkene vi bruker i hovedsak er skaft med små mønstringer og jaqcuard som gir muligheter for å veve større mønstringer. 

 

Etterbehandling

Tekstil

I nupperiet blir hver meter som er vevd kontrollert over lysbord. Hver eventuelle feil blir rettet med nål, tråd og pinsett. Dette kan være små urenheter, knuter eller liknende. Ull er et naturprodukt som vil skape naturlige variasjoner i produksjonen. Etter nupperiet blir stoffene farget og etterbehandlet for at de skal få det riktige utseendet, og de riktige tekniske egenskapene. Dette kan være vasking, valking (filting), fiksering, tørking, skjæring og dekatering (pressing).

Kvalitetskontroll

Nupperiet

Etter vevingen blir stoffet kontrollert tre ganger. Først blir råvaren kontrollert for å sjekke at konstruksjonen, vekten og utseendet er riktig. Deretter blir hver meter som er vevet, kontrollert og reparert for hånd for eventuelle uregelmessigheter i nupperiet. Helt tilslutt blir stoffet kontrollert og rullet opp i ferdigvarekontrollen før det er klart til å bli sendt ut til kundene.